MEDLEMSKAP I AKTIVITETSDOSETTEN
For å sikre implementering av Aktivitetsdosetten på sykehjem må metoden følges opp. Dette gjøres ved at sykehjemmet tegner et medlemskap. Medlemskapet må gå over minimum to år for å sikre systemet blir en del av de daglige rutiner.
Økt kompetanse og ansvar, slik skapes resultat og kvalitet
I samarbeid med Aktivitetsdosetten formulerer sykehjemmet plan og mål for å gå i gang. Abonnementet starter med et kick off; et inspirasjonsforedrag for å inspirere og motivere personalgruppen til å gå i gang med Aktivitetsdosetten og for å etablere en felles forståelse for oppstart. Beboere, pårørende og frivillige kan også delta.
Heretter velges 3 ansatte som har tatt sertifiseringskurs i metoden og er blitt Aktivitetsdoktor. De er ressurspersoner og skal følge metoden opp.
Ressurspersonene blir med i nettverk med andre nabosykehjem som også har abonnement. Nettverkene og møtene organiseres av Aktivitetsdosetten. Sykehjemmet får en Aktivitetskasse med mange varierte aktiviteter som brukes i utføringen av Aktivitetsdosetten.
Aktivitetsdoktorene lager Aktivitetsdosettene sammen med beboerne. Med hjelp fra pårørende og frivillige iverksetter pleiepersonalet Aktivitetsdosetten og dokumenterer effekten.
En gang i året inviteres alle ressurspersoner i regionen på storsamling og til faglig påfyll og erfaringsutveksling. med interne og eksterne forelesere. Her får sykehjemmet også suppleringer til Aktivitetskassen.
Ressurspersonene bruker 2 timer 3 ganger i året på nettverksmøter samt en arbeidsdag på det årlige seminar.
Kartlegging av beboerens interesser og evaluering tar gjennomsnittlig 2 timer i året pr beboer. Ellers kreves det ikke ekstra ressurser å utføre Aktivitetsdosetten.